środa, 28 sierpnia 2013

kanał mazurski

myśl o połączeniu wielkich jezior mazurskich z bałtykiem przyświecała ludziom już od dawna. pierwsze projekty drogi wodnej łączącej te akweny powstały już XIX wieku. prace rozpoczęto jednak dopiero na początku XX wieku. kanał mazurski miał łączyć jezioro mamry, poprzez łynę i pergołę z bałtykiem. budowę przerywano kilkakrotnie - głównie z okazji wojen. po 1945 roku, kiedy ta część mazur została podzielona między polskę a zsrr prac już nie wznowiono.

różnica wysokości między początkiem a końcem kanału to 111 metrów, konieczne było więc wybudowanie 10 śluz. z tego wszystkiego ukończono jedynie kilka. jedna z nich - śluza guja - jest dziś na terenie polski. pozostałe są w rosji.

w leśniewie budowano dwie śluzy, odległe od siebie o niespełna kilometr. dolna śluza (kolor) została ukończona w 30 %. górna (cz/b) w 60% - choć niektóre źródła podają 90%. obie budowle robią naprawdę wrażenie. na korpusie górnej śluzy rzuca się w oczy miejsce na godło III rzeszy. według legendy metalowa gapa spoczywa w wodzie wypełniającej śluzę...




1 komentarz:

  1. Musze się tam wybrać! Uwodzą mnie takie perełki ojczystej architektury :)

    OdpowiedzUsuń